SEO (Search Engine Optimization)»  Prostředky


Co je to SEO?

SEO = search engine optimization (search engine optimalization)
= optimalizace internetových stránek pro internetové vyhledávače


Co je to internetový vyhledávač?

Internetový vyhledávač je internetová stránka (často i součástí portálu), na níž je možné podle zadaných „klíčových slov” vyhledávat na internetu (v obsahu internetových stránek).


U mnoha lidí ale panuje mylná představa, že vyhledávače (po stisknutí tlačítka Vyhledat apod.) projíždějí internet a vyhledávají v obsahu internetových stránek. Tak tomu není a v podstatě to ani není technicky možné.


Vyhledávače opravdu projíždí internet, ale ne ve chvíli, když vy právě vyhledáváte. Součástí vyhledávače jsou mimo jiné také programy tzv. roboti, kteří projíždějí internet a ukládají si obsah internetových stránek (i s jejich adresou) do svých databází. V těchto databázích poté vyhledávač hledá vámi zadaná klíčová slova.



Cíle optimalizace

Primárním cílem optimalizace je, aby roboti, kteří naše stránky navštíví, tyto stránky uměli celé projít, zaindexovat a uložit do své databáze. A aby na naše stránky vyhodnotili jako „kvalitní” jak svým zpracováním, tak svým obsahem a vraceli se na naše stránky v co nejkratších intervalech.


Proč by se roboti vyhledavačů měli vracet na naše stránky co nejdříve?

  1. Protože čím častěji se roboti vrací, tím více aktualizovaná data bude mít vyhledávač uložena v databázi. Protože když přijde robot jednou za půl roku, celou dobu bude mít vyhledavač uložena stejná data, která mohou být už brzy zastaralá (např. provedete-li, na stránkách nějakou změnu až po jejich navštívení robotem).

  2. Chodí-li na naše stránky robot často, znamená to, že jsou pro něho zajímavé a kvalitní a tím získají lepší a lepší hodnocení (vyšší rank, důvěryhodnost, aktualizovanost, ... a další hodnotící kritéria).
    Čím lepší hodnocení naše stránky mají, tím výše budou ve výsledcích vyhledávání zobrazovány.


Kritéria hodnocení stránek vyhledavači

Jedním z nejdůležitějších prvků optimalizace pro vyhledavače je zvolení správného doménového jména, na kterém se stránky budou zobrazovat. Podrobnější informace o tom, co je doména, jednotlivých částech doménového jména, a registraci domény, se dozvíte v sekci „Služby -> registrace domén”


Nejdůležitějším kritériem a zároveň „ukazatelem kvality” stránek je tzv. „rank”, který je ovlivňován mnoha následujícími kritérii:



Rank je vyhodnocován pro každou stránku, ne pro celý web.


Ranky:

Google.czpagerank0 - 10
Seznam.czsrank0 - 100
Jyxo.czjyxorank0 - 255


Jednotlivé části optimalizace (SEO):



Problémy, překážky pro roboty - vyvarujte se jich

Flash

Většina robotů neumí číst text z Flashe (snaží se, ale v podstatě neumí).


Největší chyba je navigace (menu) ve Flashi, protože roboti prochází stránky prostřednictvím odkazů a pokud jsou odkazy umístěny přímo ve Flashi (prostřednictvím jeho interních funkcí), tak přes ně robot neprojde.


Navíc tato stránka bude mít pravděpodobně největší rank a následující strana, která již obsahuje potřebný text (s klíčovými slovy) jej bude mít skoro určitě nižší.



Splash page


Úvodní strana bývá často ta, která má největší rank, protože na ní vede nejvíce odkazů z internetu. A na Splash page není často dostatek textu, aby se přes ní na naše stránky (po zadání klíčových slov) mohl někdo dostat.


A navíc pokud je úvodní stránka ve Flashi (např. intro), a není někde pod ním odkaz typu „přeskočit intro”, ale odkaz je např. přímo ve Flashi nebo není vůbec. Tak je velká pravděpodobnost, že se na další stránky vašeho webu robot nedostane (přes úvodní stránku) vůbec.



Nadměrné užívání JavaScriptu (především v menu)

Jak je psáno již u Flashe, roboti prochází stránky po odkazech, a je-li tvořeno menu pouze javascriptem, roboti stránky neprojdou, nezaindexují a neuloží si jejich obsah do své databáze.



Rámce

Jsou stejný nebo spíše podobný problém jako Splash page. Zde ale první stránka je script definující rámce a neobsahuje vůbec žádný text. Což je škoda mít první stranu s pravděpodobně nejvyšším rankem naprosto bez textu. A rozmělnit tento rank mezi další stránky definované v rámcích.



Map area

Atribut href tagu Area většinou roboti ignorují.

  <[MAP name=""]>
    <[AREA shape="" coords="" href="" alt=""]>
    <[AREA shape="" coords="" href="" alt=""]>
    <[AREA shape="" coords="" href="" alt=""]>
  <[/MAP]>

Proto je dobré někam umístit seznam jednotlivých odkazů obsažených v Map area, např.:


  <[MAP name=""]>
    <[AREA shape="" coords="" href="stredocesky.html" alt=""]>
    <[AREA shape="" coords="" href="karlovarsky.html" alt=""]>
    <[AREA shape="" coords="" href="plzensky.html" alt=""]>
  <[/MAP]>
  Seznam regionů ČR:
    <[A href="stredocesky.html"]>Středočeský<[/A]>
    <[A href="karlovarsky.html"]>Karlovarský<[/A]>
    <[A href="plzensky.html"]>Plzeňský<[/A]>


Querystring

Querystring jsou proměnné a jejich hodnoty odesílané danému scriptu v jeho URL za ?.


Problém querystringu je v SEO vlastně problém duplicity URL.


V praxi se tento problém projevuje např. takto:



<[A href="detail.php?pid=1"]>Produkt 1<[/A]>
<[A href="detail.php?pid=2"]>Produkt 2<[/A]>
<[A href="detail.php?pid=3"]>Produkt 3<[/A]>
<[A href="detail.php?pid=4"]>Produkt 4<[/A]>
<[A href="detail.php?pid=5"]>Produkt 5<[/A]>

Roboti často neumí „rozluštit” nebo ingroují řetězec za ?, proto všem detailům jednotlivých výrobků přiřadí stejnou URL = detail.php a tak vznikne duplicita URL. Neboli více stránek s různým obsahem má stejnou adresu URL.



SessionID

Někteří roboti querystring ingorují, jiní ne. Někteří pouze někdy, podle toho jak se jim to podaří. V případě, že neignorují, je zde znovu problém s duplicitou URL.


A to u tzv. SessionID. Což je jednoznačný řetězec určený k rozlišení uživatelů. Takže odkazy poté mohou vypadat takto:


index.php?sessID=1234567891 - stránka = index, uživatel = 1
index.php?sessID=1234567892 - stránka = index, uživatel = 2
detail.php?sessID=1234567891 - stránka = detail, uživatel = 1
detail.php?sessID=1234567892 - stránka = detail, uživatel = 2

SessioID je v podstatě vždy generováno automaticky jako pseudonáhodný rětězec. Robot tedy poprvé narazí na stránku a bude mu přiřazeno SessionID např. 1, ale při dalším průchodu dostane např. SessionID = 123. Obsah stránky je ale stále stejný => duplicita URL.



Stejný titulek, keywords a description

Chybou je také používat na všech stránkách webu stejný(á):



Proto máme-li jednoduché HTML stránky, pro každou stránku snadno najdeme jiný titulek, vhodná klíčová slova i jiný popisek.


Máme-li stránky dynamické, snažíme se co nejpřesněji vygenerovat klíčová slova, titulek a description z vybraných dat z databáze zobrazovaných na dané stránce.



Velikost stránky

Velká velikost výsledného HTML kódu stránky odeslaného prohlížeči není ani tak chybou. Ale přece jen vyhledávače zvýhodňují i stránky mající co nejmenší velikost.


Ideální je dostal velikost výsledného HTML kódu pod 10 kB. Má-li stránka více můžeme:


HTML (HyperText Markup Language) značkovací jazyk pro web Co je to HTML? HTML [HyperText Markup Language] HTML je jazyk, který je základem pro vytváření webových stránek. Základem tohoto jazyka jsou značky, což je text v ostrých závorkách < >. Internetový prohlížeč má za úlohu vyhodnotit a zpracovat text v závorkách. Text mimo tyto závorky je zobrazen na obrazovce. Tagy: Příkazům v ostrých závorkách se říká tagy. Tagy bývají párové (mají počáteční a uzavírací značku : a ). Existují i nepárové tagy - … ... podrobnosti ... CSS (+ DHTML) kaskádové styly Co je to CSS? CSS (Cascading Style Sheets) = kaskádové styly CSS je jazyk pro popis způsobu zobrazení stránek napsaných v jazycích HTML, XHTML nebo XML. Jazyk CSS byl navržen standardizační organizací W3C (kde první návrh vypracoval Håkon Wium Lie). Aktuálně byly zatím vydány dvě úrovně specifikace CSS1 a CSS2 a pracuje se na verzi CSS3. Hlavním smyslem je umožnit návrhářům oddělit vzhled dokumentu od jeho struktury a obsahu. Původně to měl umožnit už jazyk HTML, ale v … ... podrobnosti ... PHP (Hypertext Preprocessor) skriptovací programovací jazyk Co je to PHP? PHP (neboli Professional Home Pages, dnes Hypertext Preprocessor) je velmi mocným scriptovacím jazykem, který se využívá na Internetu. Jazyk byl vytvořen někdy v roce 1994. Rasmus Lerdorf si naprogramoval v Perlu jednoduché počítadlo přístupů na jeho stránky. Perl byl (a je) jedním z hlavních programovacích jazyků na Internetu, ale příliš zatěžuje server. Proto toto počítadlo přepsal do jazyka C. Vše samozřejmě dělal pod Unixem (Linuxem) jehož základním kamenem je právě jazyk … ... podrobnosti ... MySQL databázový systém Co je to MySQL? MySQL je švédský databázový server založený na jazyce SQL (structured query language). Je k dispozici jako open source, tedy program šířený zdarma. K dalším výhodám MySQL patří podpora všech hlavních platforem, vysoký výkon i rychlost a vynikající kompatibilita s jinými systémy, zejména se serverovým programem Apache a skriptováním PHP (dohromady tvoří tzv. triádu, trojici programů nejčastěji instalovanou k vytváření databázových aplikací). MySQL se také díky své … ... podrobnosti ... JavaScript objektově orientovaný skr. jazyk Co je to JavaScript? JavaScript je objektově orientovaný skriptový jazyk, vyvinutý firmami Netscape a Sun. JavaScript vychází z programovacího jazyka JAVA. Pokud chcete do vašich stránek přidat java applet, potřebujete k tomu mít vývojové prostředí javy, nebo alespoň kompilátor. Výsledný applet však často poměrně velký a jeho ladění není taky obvzálště jednoduché. Další nevýhodou je také to, že applet tvoří samostatný soubor a do html souboru se vkládá pouze odkaz na tento soubor, popřípadě … ... podrobnosti ... AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) moderní technologie tvorby interaktivních webů AJAX = Asynchronous JavaScript And XML Zkratka AJAX pochází z anglického Asynchronous JavaScript and XML. AJAX je moderní technologie často využívaná v současných webových aplikacích. Hodně se o ní mluví, neboť je součástí RIA, nového směru programování vedoucímu k vyššímu uživatelském komfortu a funkčnosti aplikací. AJAX však ve skutečnosti není žádnou novou technologií, pouze novou kombinací technologií již dávno známých, tj. HTML (nebo XHTML), JavaScriptu, XML a XMLHttpRequest. A … ... podrobnosti ... XML (Extensible Markup Language) rozšiřitelný značkovací jazyk XML eXtensible Markup Language = rozšiřitelný značkovací jazyk je obecný značkovací jazyk, který byl vyvinut a standardizován konsorciem W3C. Umožňuje snadné vytváření konkrétních značkovacích jazyků pro různé účely a široké spektrum různých typů dat. Jazyk je určen především pro výměnu dat mezi aplikacemi a pro publikování dokumentů. Jazyk umožňuje popsat strukturu dokumentu z hlediska věcného obsahu jednotlivých částí, nezabývá se sám o sobě vzhledem dokumentu nebo … ... podrobnosti ... .htaccess konfigurační soubor umožňující nastavení důležitýc Co je to .htaccess? .htaccess je soubor, který je beze jména a pouze s příponou .htaccess. Tento soubor se používá k nastavení webového serveru. Může být na stránkách užitečný a nejčastěji se používá k vytvoření stránek, které zobrazují chybu 404. Pro ty, kteří nevědí co je chyba 404, tak si zkuste zadat nesprávnou (jakoukoli) internetovou adresu - chyba 404 je tedy - Stránka nenalezena! Příklady použití ochrana složek heslem vlastní chybová hlášení (nejčastěji 404) … ... podrobnosti ... Flash (Adobe Flash) dříve Macromedia Flash Dnes je tato technologie bohužel zastaralá a téměř nepoužívaná (z důvodu upadající podpory přehrávání v internetových prohlížečích především v mobilních zařízeních - chytřé telefony, tablety). Co je to Flash? Macromedia Flash 5, MX, ... 8, ... Macromedia Flash (dnes Adobe Flash) se v současné době stal faktickým standardem pro tvorbu interaktivních multimediálních animací pro web i CD ROM. Díky použití vektorové grafiky jsou výsledné soubory velmi kompaktní a proto snadno a rychle … ... podrobnosti ...
Informace o cookies Ochrana osobních údajů
2007 ....... 2018 © kao.cz
webdesign | websystem | KAO.cz