SEO | = search engine optimization (search engine optimalization) |
= optimalizace internetových stránek pro internetové vyhledávače |
Internetový vyhledávač je internetová stránka (často i součástí portálu), na níž je možné podle zadaných „klíčových slov” vyhledávat na internetu (v obsahu internetových stránek).
U mnoha lidí ale panuje mylná představa, že vyhledávače (po stisknutí tlačítka Vyhledat apod.) projíždějí internet a vyhledávají v obsahu internetových stránek. Tak tomu není a v podstatě to ani není technicky možné.
Vyhledávače opravdu projíždí internet, ale ne ve chvíli, když vy právě vyhledáváte. Součástí vyhledávače jsou mimo jiné také programy tzv. roboti, kteří projíždějí internet a ukládají si obsah internetových stránek (i s jejich adresou) do svých databází. V těchto databázích poté vyhledávač hledá vámi zadaná klíčová slova.
Primárním cílem optimalizace je, aby roboti, kteří naše stránky navštíví, tyto stránky uměli celé projít, zaindexovat a uložit do své databáze. A aby na naše stránky vyhodnotili jako „kvalitní” jak svým zpracováním, tak svým obsahem a vraceli se na naše stránky v co nejkratších intervalech.
Jedním z nejdůležitějších prvků optimalizace pro vyhledavače je zvolení správného doménového jména, na kterém se stránky budou zobrazovat. Podrobnější informace o tom, co je doména, jednotlivých částech doménového jména, a registraci domény, se dozvíte v sekci „Služby -> registrace domén”
Nejdůležitějším kritériem a zároveň „ukazatelem kvality” stránek je tzv. „rank”, který je ovlivňován mnoha následujícími kritérii:
Neboli odkazujte (rozumně) na stránky s podobným obsahem (ne zase zbytečně moc, protože odkazy ze stránky pryč rozmělňují její rank). A zajistěte i zpětné odkazy na vaše stránky ze stránek s podobným obsahem. Tím vytvoříte cluster stránek s podobným obsahem a vyhledavače vás zvýhodní.
Některé vyhledavače dokonce mohou zobrazit vaše stránky ve výsledku vyhledávání, když naleznou klíčové slovo na stránkách ve vašem clusteru, i když vaše stránky daná klíčová slova vůbec neobsahují.
Rank je vyhodnocován pro každou stránku, ne pro celý web.
Ranky:
Google.cz | pagerank | 0 - 10 | |
Seznam.cz | srank | 0 - 100 | |
Jyxo.cz | jyxorank | 0 - 255 |
Většina robotů neumí číst text z Flashe (snaží se, ale v podstatě neumí).
Největší chyba je navigace (menu) ve Flashi, protože roboti prochází stránky prostřednictvím odkazů a pokud jsou odkazy umístěny přímo ve Flashi (prostřednictvím jeho interních funkcí), tak přes ně robot neprojde.
Navíc tato stránka bude mít pravděpodobně největší rank a následující strana, která již obsahuje potřebný text (s klíčovými slovy) jej bude mít skoro určitě nižší.
Úvodní strana bývá často ta, která má největší rank, protože na ní vede nejvíce odkazů z internetu. A na Splash page není často dostatek textu, aby se přes ní na naše stránky (po zadání klíčových slov) mohl někdo dostat.
A navíc pokud je úvodní stránka ve Flashi (např. intro), a není někde pod ním odkaz typu „přeskočit intro”, ale odkaz je např. přímo ve Flashi nebo není vůbec. Tak je velká pravděpodobnost, že se na další stránky vašeho webu robot nedostane (přes úvodní stránku) vůbec.
Jak je psáno již u Flashe, roboti prochází stránky po odkazech, a je-li tvořeno menu pouze javascriptem, roboti stránky neprojdou, nezaindexují a neuloží si jejich obsah do své databáze.
Jsou stejný nebo spíše podobný problém jako Splash page. Zde ale první stránka je script definující rámce a neobsahuje vůbec žádný text. Což je škoda mít první stranu s pravděpodobně nejvyšším rankem naprosto bez textu. A rozmělnit tento rank mezi další stránky definované v rámcích.
Proto je dobré někam umístit seznam jednotlivých odkazů obsažených v Map area, např.:
Querystring jsou proměnné a jejich hodnoty odesílané danému scriptu v jeho URL za ?.
Problém querystringu je v SEO vlastně problém duplicity URL.
V praxi se tento problém projevuje např. takto:
Roboti často neumí „rozluštit” nebo ingroují řetězec za ?, proto všem detailům jednotlivých výrobků přiřadí stejnou URL = detail.php a tak vznikne duplicita URL. Neboli více stránek s různým obsahem má stejnou adresu URL.
Někteří roboti querystring ingorují, jiní ne. Někteří pouze někdy, podle toho jak se jim to podaří. V případě, že neignorují, je zde znovu problém s duplicitou URL.
A to u tzv. SessionID. Což je jednoznačný řetězec určený k rozlišení uživatelů. Takže odkazy poté mohou vypadat takto:
SessioID je v podstatě vždy generováno automaticky jako pseudonáhodný rětězec. Robot tedy poprvé narazí na stránku a bude mu přiřazeno SessionID např. 1, ale při dalším průchodu dostane např. SessionID = 123. Obsah stránky je ale stále stejný => duplicita URL.
Chybou je také používat na všech stránkách webu stejný(á):
Proto máme-li jednoduché HTML stránky, pro každou stránku snadno najdeme jiný titulek, vhodná klíčová slova i jiný popisek.
Máme-li stránky dynamické, snažíme se co nejpřesněji vygenerovat klíčová slova, titulek a description z vybraných dat z databáze zobrazovaných na dané stránce.
Velká velikost výsledného HTML kódu stránky odeslaného prohlížeči není ani tak chybou. Ale přece jen vyhledávače zvýhodňují i stránky mající co nejmenší velikost.
Ideální je dostal velikost výsledného HTML kódu pod 10 kB. Má-li stránka více můžeme: