Co je to SEO?
SEO |
= search engine optimization (search engine optimalization) |
|
= optimalizace internetových stránek pro internetové vyhledávače |
Co je to internetový vyhledávač?
Internetový vyhledávač je internetová stránka (často i součástí portálu), na níž je možné podle zadaných „klíčových slov” vyhledávat na internetu (v obsahu internetových stránek).
U mnoha lidí ale panuje mylná představa, že vyhledávače (po stisknutí tlačítka Vyhledat apod.) projíždějí internet a vyhledávají v obsahu internetových stránek. Tak tomu není a v podstatě to ani není technicky možné.
Vyhledávače opravdu projíždí internet, ale ne ve chvíli, když vy právě vyhledáváte. Součástí vyhledávače jsou mimo jiné také programy tzv. roboti, kteří projíždějí internet a ukládají si obsah internetových stránek (i s jejich adresou) do svých databází. V těchto databázích poté vyhledávač hledá vámi zadaná klíčová slova.
Cíle optimalizace
Primárním cílem optimalizace je, aby roboti, kteří naše stránky navštíví, tyto stránky uměli celé projít, zaindexovat a uložit do své databáze. A aby na naše stránky vyhodnotili jako „kvalitní” jak svým zpracováním, tak svým obsahem a vraceli se na naše stránky v co nejkratších intervalech.
Proč by se roboti vyhledávačů měli vracet na naše stránky co nejdříve?
- Protože čím častěji se roboti vrací, tím více aktualizovaná data bude mít vyhledávač uložena v databázi. Protože když přijde robot jednou za půl roku, celou dobu bude mít vyhledávač uložena stejná data, která mohou být už brzy zastaralá (např. provedete-li, na stránkách nějakou změnu až po jejich navštívení robotem).
- Chodí-li na naše stránky robot často, znamená to, že jsou pro něho zajímavé a kvalitní a tím získají lepší a lepší hodnocení (důvěryhodnost, aktualizovanost, ... a další hodnotící kritéria).
Čím lepší hodnocení naše stránky mají, tím výše budou ve výsledcích vyhledávání zobrazovány.
Faktory hodnocení stránek vyhledávači
Každý vyhledávač zahrnuje velké množství faktorů (Google jich udává většinou kolem 200), podle kterých se stránky hodnotí.
Patří mezi ně např.:
- správnost (validita) HTML kódu
- responzivita webu
- rychlost načítání webu, především pak mobilní verze
- optimální struktura celého webu a prolinkování jednotlivých stránek (propojení stránek mezi sebou odkazy)
- aktualizovaný a originální obsah
- správně a rozumně zvolená klíčová slova a sousloví v jednotlivých částech stránky:
- v nadpisech, zvýrazněných souslovích
- v odkazech (v URL odkazů)
- v textu odkazů
- v blízkosti odkazů
- v prostém textu
- v názvu a popisku (src,alt, title) obrázků
- v titulku (title)
- v popisu stránky (description)
- důvěryhodnost stránek:
- je důležité neodkazovat (a nenechat odkazovat na své stránky) na stránky s pochybným obsahem (násilí, pornografie, zbraně, drogy, pedofílie, ...)
- a naopak je dobré nechat na sebe odkazovat důvěryhodné stránky a stránky s vyšším rankem
- cluster:
- znamená být součástí okruhu (skupiny) stránek s podobným obsahem.
Neboli odkazujte (rozumně) na stránky s podobným obsahem (ne zase zbytečně moc, protože odkazy ze stránky pryč rozmělňují její rank). A zajistěte i zpětné odkazy na vaše stránky ze stránek s podobným obsahem. Tím vytvoříte cluster stránek s podobným obsahem a vyhledávače vás zvýhodní.
Některé vyhledávače dokonce mohou zobrazit vaše stránky ve výsledku vyhledávání, když naleznou klíčové slovo na stránkách ve vašem clusteru, i když vaše stránky daná klíčová slova vůbec neobsahují.
Nejdůležitějším doporučením je:
„Vytvářejte originální obsah pro návštěvníky, nikoli pro vyhledávače.“
Jednotlivé části optimalizace (SEO):
- on-page optimalizace
= vytvoření (nakódování) internetových stránek srozumitelných pro roboty
vyhledávačů se správně zvýrazněnými klíčovými slovními spojeními
- off-page optimalizace (linkbuilding)
= stručně řečeno získávání zpětných odkazů (linkbuilding) a vytváření
clusterů (skupin stránek s podobným obsahem)
- copywriting
= psaní textů (obsahu webu) tak, aby byli srozumitelné pro uživatele
a zároveň kvalitní pro roboty vyhledávačů
Problémy, překážky pro roboty - vyvarujte se jich:
Splash page
- intro
- rozcestník
- ... apod.
Úvodní strana bývá často ta, která má největší důležitost, protože na ní vede nejvíce odkazů z internetu. A na Splash page není často dostatek textu, aby se přes ní na naše stránky (po zadání klíčových slov) mohl někdo dostat.
A navíc pokud je úvodní stránka ve Flashi (např. intro), a není někde pod ním odkaz typu „přeskočit intro”, ale odkaz je např. přímo ve Flashi nebo není vůbec. Tak je velká pravděpodobnost, že se na další stránky vašeho webu robot nedostane (přes úvodní stránku) vůbec.
Nadměrné užívání JavaScriptu (především v menu)
Jak je psáno již u Flashe, roboti prochází stránky po odkazech, a je-li tvořeno menu pouze javascriptem, roboti stránky neprojdou, nezaindexují a neuloží si jejich obsah do své databáze.
Rámce
Jsou stejný nebo spíše podobný problém jako Splash page. Zde ale první stránka je script definující rámce a neobsahuje vůbec žádný text. Což je škoda mít první stranu s pravděpodobně nejvyšším rankem naprosto bez textu. A rozmělnit tento rank mezi další stránky definované v rámcích.
Map area
Atribut href tagu Area většinou roboti ignorují.
<MAP name="">
<AREA shape="" coords="" href="" alt="">
<AREA shape="" coords="" href="" alt="">
<AREA shape="" coords="" href="" alt="">
</MAP>
Proto je dobré někam umístit seznam jednotlivých odkazů obsažených v Map area, např.:
<MAP name="">
<AREA shape="" coords="" href="stredocesky.html" alt="">
<AREA shape="" coords="" href="karlovarsky.html" alt="">
<AREA shape="" coords="" href="plzensky.html" alt="">
</MAP>
Seznam regionů ČR:
<A href="stredocesky.html">Středočeský</A>
<A href="karlovarsky.html">Karlovarský</A>
<A href="plzensky.html">Plzeňský</A>
Querystring
Querystring jsou proměnné a jejich hodnoty odesílané danému scriptu v jeho URL za ?.
Problém querystringu je v SEO vlastně problém duplicity URL.
V praxi se tento problém projevuje např. takto:
- máte u internetového obchodu seznam výrobků v dané kategorii
- kód každého produkty odkazuje na jejich detail např.:
<A href="detail.php?pid=1">Produkt 1</A>
<A href="detail.php?pid=2">Produkt 2</A>
<A href="detail.php?pid=3">Produkt 3</A>
<A href="detail.php?pid=4">Produkt 4</A>
<A href="detail.php?pid=5">Produkt 5</A>
Roboti často neumí „rozluštit” nebo ingroují řetězec za ?, proto všem detailům jednotlivých výrobků přiřadí stejnou URL = detail.php a tak vznikne duplicita URL. Neboli více stránek s různým obsahem má stejnou adresu URL.
SessionID
Někteří roboti querystring ingorují, jiní ne. Někteří pouze někdy, podle toho jak se jim to podaří. V případě, že neignorují, je zde znovu problém s duplicitou URL.
A to u tzv. SessionID. Což je jednoznačný řetězec určený k rozlišení uživatelů. Takže odkazy poté mohou vypadat takto:
index.php?sessID=1234567891 - stránka = index, uživatel = 1
index.php?sessID=1234567892 - stránka = index, uživatel = 2
detail.php?sessID=1234567891 - stránka = detail, uživatel = 1
detail.php?sessID=1234567892 - stránka = detail, uživatel = 2
SessioID je v podstatě vždy generováno automaticky jako pseudonáhodný rětězec. Robot tedy poprvé narazí na stránku a bude mu přiřazeno SessionID např. 1, ale při dalším průchodu dostane např. SessionID = 123. Obsah stránky je ale stále stejný => duplicita URL.
Stejný titulek, keywords a description
Chybou je také používat na všech stránkách webu stejný:
- titulek (title)
- popisek stránky (description)
Proto máme-li jednoduché HTML stránky, pro každou stránku snadno najdeme jiný titulek, vhodná klíčová slova i jiný popisek.
Máme-li stránky dynamické, snažíme se co nejpřesněji vygenerovat klíčová slova, titulek a description z vybraných dat z databáze zobrazovaných na dané stránce.
Velikost stránky, resp. rychlost jejího načítání.
Velká velikost výsledného HTML kódu stránky odeslaného prohlížeči není ani tak chybou. Ale přece jen vyhledávače zvýhodňují i stránky mající co nejmenší velikost. V současné době je tento faktor zohledňován především u mobilního zobrazení webu.